Tanulási serkentőszerek – tényleg segítenek?

Ki ne szeretne rövidebb idő alatt, kevesebb energia befektetéssel még hatékonyabban tanulni? Sokan közülünk akár mindennap utánanyúlnak bizonyos „tanulási serkentőszereknek”, de valóban segítenek? Hosszútávon nem káros a hatásuk? Nem okoznak függőséget?  Ha van más egészséges és kevésbé káros alternatíva, akkor mi lenne az?

Ki ne ismerné azt érzést, amikor este hatkor hullafáradtan hazaérvé egy romantikus vacsora, vagy épp egy jó baráti beszélgetés helyett kis meglepetésként még közel 100 szakasznyi megtanulandó joganyag fogadja otthon? Ilyenkor sokan kénytelen kelletlen, de „valamiféle pluszhoz” nyúlnak hogy legyőzzék a fáradtságukat és a mérhetetlen motiválatlanságukat. A leggyakoribb triumvirátus a kávé, az energiaital és persze az ínycsiklandó csokoládé. Sokszor bizony gyors megoldásra van szükség, az eredmény a lényeg, és jószerével megfeledkezünk a káros hatásokról.

1. A kávé

A kávé fő hatóanyaga a koffein. Ez az alkaloid elűzi az ember szeméből az álmosságot, közismerten hangulatjavító hatású, fokozza a szellemi tevékenységet, azonban hatása valójában csak átmeneti teljesítménynövekedést idéz elő, amelyet (sajnálatosan) rövid időn belül rohamos teljesítménycsökkenés követ. Hatóanyaga nagyon gyorsan szétárad az emberi testben, egy kísérlet eredményei szerint elegendő volt csupán egy csésze kávé elfogyasztása ahhoz, hogy a koffein 5 perc alatt a test szinte minden szövetében kimutatható legyen.

Túlzott fogyasztása így szívtájéki szúrást, nyomást eredményezhet, de előfordulhat kézremegés, bénultság érzése is. A koffeinnek köszönhetően a kávé fokozza a szívműködést, az anyagcserét, tágítja az agyi ereket, amelyek vérellátása így megnő, továbbá felgyorsítja a vérkeringést és megemeli a vérnyomást. Tehát a kávé valójában nem is az álmosságot űzi el, hanem létrehoz egy olyan mesterséges állapotot, amit az ember élénknek, energikusnak érzékel és így akár plusz órákat is képes éberebben, hatékonyabban eltölteni. De ez az állapot vajon egészségesnek nevezhető, nem ró túl nagy terhet a szervezetre?

A modern kutatási eredmények mind azt igazolják, hogy a kávé kis mennyiségben igenis javítja a szellemi aktivitást és a kiegyensúlyozott étrend részét képezi.

Több évtizedes tévhit dőlt meg azzal a friss ténnyel, miszerint a fiatalkori kávéfogyasztás egészséges és kifejezetten ajánlott a központi idegrendszert serkentő hatása miatt! A kávé emellett számos betegség kockázatát is csökkenti – például a cukorbetegség kialakulását- sőt, azok tekintetében, akik mértékletesen fogyasztották a feketét, jelentősen leredukálódtak a szívroham vagy épp a tüdőbetegség létrejöttének kockázatai is.

Összegezve megállapíthatjuk, hogy a kávé – nem nagy mértékben- igenis hasznos serkentőszer. Alternatívaként megemlítendő a tea, amelyben a kávéhoz hasonlóan ugyancsak megtalálható a koffein, azonban élettani hatása közismerten sokkal jobbnak bizonyulnak. Az emberi szervezetre gyakorolt hatásuk miatt kiemelendő a zöldtea, a mate és a ginzeng. ( Ha tehetjük, a filteres helyett mindig válasszunk szálas teákat!)

2. Az energiaitalok

Bár igen sokfélék, de mind tartalmaznak koffeint, cukrot, taurint és glukuronolaktont. Az utóbbi kettőt számtalan támadás érte az elmúlt években, azonban betiltásukra mai napig nem került sor. Az energiaitalok reklámozása során a gyártók igen ügyes marketinggel dolgoznak, általános hogy a termékeket az egészség, a fiatalság és a szórakozás képében festik le, de emellett kiemelik számtalan pozitív oldalukat is. Ezek az italok állítólagosan képesek javítani a fizikai állóképességen, fokozzák az agy működését, serkentik az anyagcserét és kiűzik a testből a felgyülemlett méreganyagokat. De ez valójában tényleg így igaz? A taurin egy nem fehérjeépítő aminosav, felfedezésére már 1824-ben sor került. Hatását tekintve elősegíti a glükóz sejtekbe áramlását, amely így növeli a fizikai állóképességet, és csökkenti a vércukorszintet. A taurin az újszülöttek számára esszenciális, magában az anyatejben is megtalálható, remek antioxidáns. Élettani hatása még csak részben ismert, de sok esetben okoz rosszullétét, hasfájást, hasmenést és ami a legfontosabb: függőséget. Az elmúlt évek állatkísérletei kifejezett nyugtató hatását állapították meg. A glukuronolakton egy metabolit, amely az emberi szervezetben megtalálható, de például a rágógumi szerves része is.

A koffeinnel ellentétben nem csak kedély- és energianövekedést nyújt, hanem hatása révén kifejezett elégedettségérzetet is biztosít.

Érdekesség: A vietnami háborúban az USA egyfajta teljesítményfokozóként adta a harcba induló katonáinak, akik így sokkal jobb fizikai állapotba kerültek, jobban kezelték a stresszt és a depressziót. A leírt tények azt sejtetik hogy az energiaital tényleg valódi csodaszer. Sajnos az igazság az, hogy bizony rejtett veszély lappang az energiaitalokban.  Ez pedig nem más, mint a hatalmas mennyiségű cukor és mesterséges ízfokozó. E összetevők hatására a vércukorszint hirtelen drasztikusan megemelkedik, megnő az inzulin termelésének szintje, majd a kezdeti állapotnál jóval alacsonyabb szinte süllyed, elfogy az energia és rögtön kívánjuk is a következő dózist.

A szakemberek szerint egy energiaital egy egészséges ember számára nem jelent különösebb veszélyt. Túlzott fogyasztása azonban nem ajánlott, és sokkal javasoltabb alternatíva lehet helyette az ásványvíz (lehetőleg szénsavmentes változatban), vagy a friss gyümölcs, illetve az abból préselt lé.

3. A csokoládé

A csokoládé több évezredes múltra tekint vissza, nemhiába hogy az „örök élet italának”, – és az „istenek eledelének” is nevezték. Viszont jobb, ha tudjuk, temérdek jótékony hatása azonban csak a jó minőségű étcsokoládéra és az abból készült italra jellemző! A mai világban számtalan ízesítés, forma, állag, szín a jellemző, de vajon mégis miből készül a csoki? Az étcsokoládé csak kakaómasszát, kakaóvajat és százaléktól függően cukrot tartalmaz. A tejcsoki abban különbözik az előzőtől, hogy ehhez nagyobb mennyiségű tejport is adnak, illetve általában magasabb a cukortartalma is. A fehér csokoládé különleges elefántcsont színe azzal magyarázható, hogy nem tartalmaz kakaómasszát.

A kakaóbab számtalan, közel 300 ismert vegyületet tartalmaz, ezek közül kiemelkedik a koffein, a teobromint és a szerotonin. A teobromint fiziológiai hatása a koffeinhez hasonlatos, annál kevésbé élénkítő, de sokkal tartósabb és kiegyenlítettebb, természetes teljesítményfokozó. A szerotonin vagyis köznapi nevén a „boldogsághormon”, csökkenti a félelmeket, hatására kiegyensúlyozottá és boldogokká válhatunk, elönt minket az elégedettség. A szerotonin valójában egy ingerületátvivő anyag, amely információkat továbbít az idegsejtek között, elengedhetetlen az agyban zajló folyamatokhoz, a gondolkodáshoz vagy épp az érzékeléshez, mozgáshoz. A kutatások rendre igazolják, hogy nagyon fontos szerepet játszik a testhőmérséklet,hangulat, szexualitás, alvás, valamint az étvágy szabályozásában is. Az alacsony szerotonin-szint minden bizonnyal közrejátszik a depresszió, a migrén, a fülzúgás,  a bipoláris zavar, valamint az idegi zavarok kialakulásában. A csokoládé remek antioxidáns és gátolja az öregedést, sejtmegújuló hatással bír.

Hasonlóan az energiaitalokhoz a problémát itt is a hozzáadott cukrok mennyisége okozza, továbbá a számtalan ízfokozó, amely az újabb vásárlásokat generálja.

Egészséges alternatívaként jöhet a már említett jó minőségű étcsokoládé számtalan előnye miatt, az olajos magvak ( remek a földimogyoró vagy épp a dió), továbbá feltölthetjük szerotonin szintünket egészséges testmozgással vagy épp napfénnyel!

Neked mi szokott segíteni?

View Results

Loading ... Loading ...

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése

Tóth Orsi

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.