Történelmileg hűtlen sorozatok — A történelmileg hiteles és jó, hiteltelen, de jó, és a hiteltelen és rossz sorozatok

 A történelmi sorozatok kedvelői általában két táborra szakadnak: vannak, akik a hitelességet helyezik előbbre, mások a történelmi hűséget feláldozzák a fantázia oltárán. Ma hoztunk nektek néhány tippet, hogy legyen miből válogatni a tavaszi szünetben.

1. Öltések közt az idő – történelmi kémdráma 1930-ból, ami hiteles és még jó is

A spanyol minisorozat mindössze egy évadot kínál a nézőknek, de az annál izgalmasabb. A történet főszereplője Sira Quiroga, egy fiatal madridi lány az 1930-as évekből, aki az anyukája mellett egy varrodában nőtt fel, de a fiatalkorát kettétörte a spanyol polgárháború és az új, nácibarát rezsim kiépülése.

Sira menekülni kényszerül a jóképű, de megbízhatatlan szerencsejátékos szerelmével, és végül egyedül kell feltalálnia magát Marokkóban. A tehetséges lány varrodát nyit a semmiből, ahol hamarosan a náci elit feleségeit öltözteti, majd visszatér Madridba, hogy új személyazonosságot felvéve kémkedjen, és természetesen a szerelem is megtalálja.

Sirát nem lehet nem szeretni: a Madridban még egy kicsit önző, naiv lány egyik napról a másikra nő fel egy teljesen új országban, ahol találékonyságával, kitartásával, hűségével és kedvességével gyorsan talpra áll, és jól menő üzletet épít ki.

A műsor történelmileg is korrekt, a kesztyűk, díszes kalapok, klasszikus ruhák igazán elegánssá teszik a megjelenést, ami miatt az ember azt kívánja, bárcsak ilyen ízlésesen öltözködnénk ma is, és Grace Kelly lenne a divatdiktátor Kardashianék helyett.

A történet nem halad túl gyorsan, de nem is vontatott, és az epizódok rendszerint cliffhangerrel végződnek. Mind a forgatókönyv, mind a színészválasztás zseniális, és külön plusz pont, hogy elszakad az unásig ismételt amerikai-brit helyszínválasztástól, hiszen a történet a kevéssé ismert Marokkóban és Spanyolországban játszódik.

Összességében ez a műsor kielégíti a történelmi hűséghez ragaszkodók és a történelmi szappanopera szerelmeseinek igényeit is, a végén pedig önkéntelenül is elkezdünk repjegyeket nézegetni Marokkóba.

2. Az uralkodónő (Reign) – a Gossip Girl és a Trónok harca szerelemgyermeke

Az uralkodónő enyhén szólva is megosztó: a szappanoperás fordulatok rajongói az egekig magasztalják, az angol történelem szerelmeseit felháborította a történelmi hűtlenség. A sorozat Stuart Máriáról, a skótok királynőjéről szól, akit mindössze egyhetes korában koronáztak meg, majd az angolok elől menekítve a francia udvarba küldték, ahol reneszánsz nevelésben részesült.

Tizenhat évesen házasodott össze I. Ferenc királlyal, de férjének másfél évvel később bekövetkezett halála után hazatért Skóciába, ahol katolikus uralkodóként a protestánsok rendszeres támadásait kellett elviselnie. Végül I. Erzsébet angol királynő elrabolta, és tizenkilenc évnyi rabság után lefejeztette.

reign-03-1

A sorozat követi Mária életét, de erősen megfűszerezi drámával, romantikával és ármánykodással. A sorozat bírálói szerint a műsor olyan, mintha a Trónok harca és a Gossip Girl házasságából született volna: bár történelmi alakokat szerepeltetnek, a kosztümök a modern divatnak megfelelően vannak szabva, a zenészek mai popdalokat játszanak – a középkorias hatás érdekében áthangszerelve.

A szereplők mind gyönyörűek, fiatalok, és egy epizód alatt több bonyodalomba keverednek, mint egy átlagos hallgató az öt év alatt. Mária szerelmi viszonyba kerül Ferenc féltestvérével, aki valójában nem is létezett, és ezen a vonalon a forgatókönyvírók bevezettek egy „misztikus-eretnek” vonalat is, amiben druidák is szerepeltek.

Ajánlom azoknak, akiket nem zavar, hogy Mária udvarhölgyeinek festett a haja, és az sem, hogy a francia udvarban mindenki brit akcentussal beszél, mert eltekintve a szándékos történelmi hűtlenségtől, még a polgári perjog utóvizsgáról is elfeledkezik az ember közben.

3. Da Vinci démonai – hiteltelen ÉS rossz is

A Da Vinci démonai az a sorozat, amit nem lett volna szabad megcsinálni. Vagy ha igen, nem az emberiség történelmének legbriliánsabb elméjének nevével fémjelezve, hanem bármilyen más kitalált olasz hős főszereplésével, például Giorgio vagy Angelo démonaiként.

A sorozat nem történelmi dráma, inkább fantasy kategória, amiben transzcendens erők játszanak szerepet, teljesen eltorzítva Da Vinci valódi hagyatékát. A híres polihisztor életéhez hűen is le lehetett volna forgatni egy lebilincselően izgalmas sorozatot, de a szenzációhajhász címadásnak semmi köze nincs nemhogy Da Vincihez, de a való világhoz sem.

A történeten kívül a színészi munka is bőven hagy kívánnivalót maga után, a nagy művészt akaratos, gyerekes, téveszmés démonvadásznak tüntetik fel. A műsor készítői mindent beletettek, ami biztos sikert garantált eddig: a sorozat bővelkedik véres jelenetekben, fegyverekben, szadizmusban és erotikában, tehát minden kelléket felhasználtak, ami a Tudorokat, Borgiákat vagy a Trónok harcát híressé tette, csak éppen rossz kontextusban. A Da Vinci démonai a fantasy kedvelőinek szórakoztató, mindenki más számára kerülendő alkotás.

Da Vinci's Demons 2013


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS



A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése

Dörfler Dóra

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.