Koffeinfüggőknek sok szeretettel

CE256551-A52D-48F7-A129-82A3426EE9A0

Egészséges-e a kávé? Ezt a kérdést is feltehetnénk magunknak, ha nem lennénk túl fáradtak, mikor az este hatos szeminárium előtt és közben elfogyasztjuk a második, esetleg harmadik latténkat. Nem árulunk zsákbamacskát, ha megmondjuk, ez is csak olyan, mint a legtöbb dolog: mértékkel probléma nélkül fogyasztható.

Mennyire vagy lelkes kávéfogyasztó? Reggel egy csésze? Esetleg délután még egy? Nem állsz meg nyolc kávéig, mint egy kedves barátnőm, akit az incidens után haza kellett cipelni? Bárhol is helyezkedsz el a spektrumon, biztos élvezed, ahogy ez az áldásos folyadék felmelegít belülről, a koffein szétárad benned, és apránként képes vagy újra odafigyelni arra, amit a szemináriumvezető magyaráz.

CE256551-A52D-48F7-A129-82A3426EE9A0

Az Európai Kardiológiai Társaság szerint a kávé fogyasztása a hosszabb élethez is hozzájárulhat. Kutatásukat 20 ezer alany körében végezték el – a felmérés célja az volt, hogy középkorúak körében vizsgálja a kávé és a halandóság összefüggését. A vizsgálat tízéves időtartama során több mint háromszázan hunytak el a vizsgált alanyok közül, és a kutatók azt állapították meg, hogy akik legalább négy csésze kávét fogyasztottak egy nap, 64%-kal kisebb eséllyel hunytak el, mint kevesebbet fogyasztó társaik. Tehát mikor éjszakázás közben felhajtunk még egy csészével, és azt gondoljuk, majd alszunk a sírban, valójában lehet, hogy még az áhított örök nyugalmat is elodázzuk.

A kávé megdobja a hangulatunkat, és az agyunk számos más funkcióján is javít, úgy mint a memórián és a reakcióidőn. A fizikai teljesítményünket is pozitívan befolyásolhatja, mert hatására a szervezet adrenalint is termel. Sokan szorítkoznak egy stresszesebb időszak során kávé alapú diétára, ami bár semmiképpen sem lehet teljes értékű, mégis sok tápanyagot tartalmaz. A kávéban van magnézium, kálium és annyi antioxidáns, hogy egy átlagos, nyugati étrenden élő embernek ez még a zöldségeknél és a gyümölcsöknél is nagyobb forrást jelent.

A világ top 10 kávéfogyasztó országa egy kivétellel mind európai ország: csupán Kanada tudott bejutni a listára tizedikként az öreg kontinensen kívülről. Ezen a listán az első helyen Finnország áll egy főre jutó éves 12 kilogrammos fogyasztással, a másodikon pedig Norvégia közel 10 kilóval.

A várható élettartam mindkét országban 82 év körül van, annak ellenére vagy éppen azért, mert naponta átlagosan 3-4 csésze kávét isznak.

Finnországban kulturálisan olyan fontos a kávéfogyasztás, hogy sok szakszervezet elvárásai között is szerepel a megérdemelt kávészünet.

4712152B-7D67-4850-A357-643D8484A140

A tisztánlátás érdekében: a mérsékelt kávéfogyasztás 130 és 300 milligramm közötti bevitelt jelent, 600 milligramm pedig már túladagolásnak számít, így érdemes 500 milligramm alatt tartani a bevitelt, hogy elkerüljük a klasszikus tüneteket, mint az émelygés és a remegés. Egy eszpresszóban körülbelül 30-60 mg koffein van. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a koffeinmentes kávé valójában nem teljesen mentes a koffeintől, hanem csak sokkal kisebb, minimális mértékben tartalmaz koffeint. Sok függ természetesen személyes adottságainktól, így érdemes ésszerű keretek között kitapasztalni a dolgot, észben tartva, hogy a koffein is valódi függőséget okozhat.

Fogyasszuk hát kedvünk szerint ezt a közkedvelt italt, mert az egyik legegészségesebb, amit ihatunk, de legyünk tekintettel a határainkra is, elkerülve a káros mellékhatások megjelenését.


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS



                  

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése

Kőszegi Anna

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.