Helyezkedjünk bele a következő élethelyzetbe: egy gyermeki testet emberek milliói láthattak meztelenül, mielőtt a csöppség még elég idős lehetett volna ahhoz, hogy azt mondhassa erre: kínos és zavarba ejtő. Ez nem más, mint Spencer Elden története, aki most, három évtized elteltével, 2021 augusztusában, kártérítést indított a kép miatt, amin fedetlenül ábrázolták. Vajon mi áll ennek a hátterében?
A „Nirvána babájának” története – előzmények
Bizonyára jól ismert sokunk számára a Nirvana együttes Nevermind című albuma és annak ikonikus borítóképe, amin egy egydolláros bankjegy felé bájosan úszkáló kisbabát láthatunk. Nem kelt megütközést sem a kép környezete, sem a gyermeki test természetes, leplezetlen ártatlansága. Viszonylag nagy magabiztossággal kijelenthető, hogy nem volt ízléstelen célja sem a Nirvana frontemberének, Kurt Cobainnek, amikor az albumborító témáján ötletelgetett, sem a fotósnak, Kirk Weddle-nek, amikor a képet elkészítette, sem Spencer Elden édesapjának, Rick Eldennek, amikor Kirk Weddle fotós és egyben közeli barátja felkérésére rábólintott.
Mindezek fényében, vajon mi miatt állítja most mégis Spencer Elden, hogy gyermekpornográfia áldozata lett? Milyen elhatározás vezette az egykori csecsemőmodellt a perindításra, kiváltképp annak tudatában, hogy harminc éven át nem találta jogilag sérelmesnek az albumborítón történő megjelenését? Hogyan kezdődött a „Nirvána babájának” története?
Kirk Weddle víz alatti fotós 1991-ben alanyok után kutatott a Nirvana elnevezésű, akkor még feltörekvőben lévő zenekar legújabb albumának borítófotójához. A kép tervét a banda frontembere, Kurt Cobain álmodta meg. Eredeti elképzelése szerint egy édesanyát szeretett volna megörökítteteni, aki a víz alatt ad életet gyermekének, ám a zenekar nyomására ezt az elgondolását elvetette, és ennek helyébe lépett a víz alatt lubickoló, kendőzetlen testű csecsemő gondolata.
Spencer Elden mindössze négyhónapos volt, amikor szüleit telefonon felkereste ennek kapcsán Kirk Weddle. A fotós egyébként Spencer Elden édesapjával, Rick Eldennel a főiskolás éveikre visszamenőleg mély és szoros barátságot ápolt, mely csak megerősödött azáltal, hogy Rick Elden a kilencvenes évek elején díszletekkel és egyedi kellékekkel segített fotózásainál. Így akkoriban munkakapcsolatban is álltak egymással, és a Rick Elden kisfiáról készíteni kívánt kép csak egy újabb közös elfoglaltságnak ígérkezett.
Hovatovább számos csecsemőt bejelentettek erre a fotózásra, tehát nem Spencer Elden volt az egyetlen baba, aki részt vett benne. Ugyanakkor azon a napon, amikor Spencert fotózták, csak ő volt jelen.
A fényképezésnél még okleves vízimentő is segédkezett baj esetére. A megjelenésért és a felkérés elfogadásáért az Elden család kétszáz dollárral gazdagodott. A kisfiú egyéves születésnapjára a Geffen Records még egy plüssmacit és egy platinalemezt is küldött.
Mindezekből eredően a fotózás mozzanatai alaposan megszervezettnek és pontosan megtervezettnek látszanak. Nincs olyan sántító elem, mely alapján előre látható lehetett volna egy későbbi nézeteltérés vagy per.
„Smells like Teen Spirit” – A serdülő Spencer Elden gondolatai
A kaliforniai Pasadena Rose Bowl vízi központjában 1991-ben Kirk Weddle által készülhetett el a rockzene egyik jelképe, rajta a csecsemő Spencer Eldennel, aki további tizenkét baba közül került akkor kiválasztásra. A négyhónapos kis Spencer koránál fogva semmilyen módon és szemszögből nem tudta értékelni a vele történteket, ahogy felmérni sem volt képes, hogy mindez büszkeség, vagy épp ellenkezőleg, szégyen rá nézve. A kép nyilvánosságra hozatala óta évek teltek el, és nagyjából huszonhat millió album kelt el, melyen a kis Spencer privát testtája is látható:Spencer Elden tinédzserkori hozzáállása fotójához kétséget kizáróan elfogadó volt, sőt a kép kifejezetten fontos volt számára, növelte a kortársai közül igencsak kilógó fiú önérzetét.
Mindemellett Spencer Eldennek egészen kiskora óta kedvelt elfoglaltsága volt az úszás. Tizenhét évesen, érettségi előtt állva azt tervezte, hogy visszatér abba a vízi központba úszni és vízilabdázni, ahol oly sok évvel ezelőtt elkészült róla a mára ikonikussá vált fotó.
Ráadásul felnőttként több alkalommal is újra elkészítette magáról a medencében lebegő képet, természetesen fürdőruhában! Sőt, a Nevermind szót testére is tetováltatta.
Ez a látásmód és idill először 2016-ban tört meg, amikor Elden az egyik magazinnak azt nyilatkozta, hogy dühíti, sokan mennyi pénzt kerestek az ő fotójával, és elege van az egészből. Voltaképp úgy ítélte meg, hogy a semmi miatt vált híressé. Továbbá érzékenyen érintette, hogy akárhová is ment, az ottlévők nagy része korábban már bizonyára megcsodálta intim testrészét a csecsemőkori felvételen, Úgy érezte magát, mintha a világ egyik pornósztárja lenne.
A perindítás
Idén augusztus vége tájékán a már harmincéves Spencer Elden végül beperelte a Nirvana még élő tagjait és Kurt Cobain hagyatékgondozóját. Elden azt állítja, hogy a zenekar megsértette a szövetségi gyermekpornográfiai törvényeket, de keresetében a gyermekek szexuális kizsákmányolására is hivatkozik. Ezt azzal támasztja alá, hogy az albumborító az általános értelmezés szerint a pénz fejében folytatott szexuális tevékenységre utal.
Az iratok szerint Kirk Weddle fotóst és az album kiadóit is megnevezte alperesként a fiatal férfi. Elden azt állítja, hogy életre szóló károkat (life damages) szenvedett, valamint hogy a törvényes képviselői soha nem írtak alá olyan nyilatkozatot, amely engedélyezte volna a róla készült képek vagy képmásának felhasználását, és az őt ábrázoló kereskedelmi gyermekpornográfiát.
A csecsemők nem szexuális tartalmú pucér képei azonban a szövetségi gyermekpornográfiai törvények szerint nem tekintendők gyermekpornográfiának. Elden ügyvédje, Robert Y. Lewis ugyanakkor kiemelte, hogy a pénz megjelenítése a képen olyan hatást kelt, mintha a csecsemő szexmunkás lenne. Állásfoglalásuk alapján az alperesek szándékosan hozták kereskedelmi forgalomba a gyermekpornografikus fotót felhasználva a kép sokkoló mivoltát arra, hogy a baba kárára önmagukat és az albumot reklámozzák.
Spencer Elden jelenleg legalább százötvenezer dollárt (44,4 millió forint) követel minden alperestől , köztük Dave Grohltól és Krist Novoselictől, a zenekar még élő tagjaitól, Courtney Love-tól, az elhunyt énekes, Kurt Cobain özvegyétől, és Guy Osearytől és Heather Parrytől, Cobain hagyatékának kezelőitől, Kirk Weddle fotóstól, Robert Fisher borítótervezőtől, valamint egy sor létező és néhai lemezcégtől, amelyek kiadták, terjesztették az albumot az elmúlt három évtizedben. Emellett kéri a jogellenes cselekmények és gyakorlatok folytatásától az összes fél eltiltását, ezenfelül még esküdtszéki tárgyalást is óhajt.
Kilátások
A jogi szakértők szerint Spencer Elden keresete nagy valószínűséggel elutasításra kerül majd, hiszen többször is leleplezte már magát.
Többek között azzal, hogy korábban sokat dicsekedett a képpel. Bryan Sullivan, az Early Sullivan ügyvédi iroda szórakoztatóipari perekkel foglalkozó partnere nevetségesnek nevezi a keresetet, hozzátéve, hogy a követelések még akkor is gyengék, ha nem volt írásbeli megállapodás. Ráadásul kifejti, hogy ha nincs is ilyen nyilatkozat, az nem jelenti azt, hogy gyermekpornográfiáról van szó. Ami a magánélethez való jogot illeti, arról bárki hallgatólagosan lemondhat, ahogy ez Elden esetében is történt, amikor a szülei engedték, a fotózást.
Más jogi szakértők is azt állítják, hogy Elden ügyét valószínűleg nem fogja komolyan venni a bíróság. A jogi szkepticizmus elsősorban abból fakad, hogy Elden elfogadta – sőt ünnepelte -, hogy a múltban a címlapon szerepelt.
Nem egyszer felhívta a figyelmet a borítón való megjelenésére: az album tizedik, huszadik és huszonötödik évfordulója alkalmából is újra elkészíttette a képet, és ahogyan az egyik ilyen fotón látható, a lemez címét is a mellkasára tetováltatta. 2010-ben még azt állította, hogy a Nirvanahoz való kapcsolódását arra használja, hogy pénzt keressen, mivel nehézségei vannak az anyagiak terén. Mindemellett pedig nyomatékkal közölte, hogy a párkapcsolataiban is segítségére van ez a hírnév.
Jól érzékelhető tehát a „Nirvána babájának” vegyes és ellentmondásos viszonyulása az eseményekhez és saját fotójához. Szintén megállapítható, hogy kissé sántít Spencer Elden hirtelen fellépése, ugyanis az elmúlt harminc év folyamán nem különösebben jelentett problémát az alanynak a borítókép és az azon való szereplése. A fényképezés körülményei kölcsönös egyetértésen alapultak, emellett Spencer Elden szülei egy alkalommal sem adtak hangot a tiltakozásuknak. Mi áll a pálfordulás hátterében? Erre a kérdésre a találgatáson kívül valódi feleletet nem lehet adni. Hogyan lesznek a továbbiak? Erre felvetésre pedig egylőre még Spencer Elden sem biztos, hogy tudja a választ.