Filmajánló: (Újabb) 7 film a jogról és az igazság kereséséről

Az 50-es évektől napjainkig válogattam össze önkényesen évtizedenként egy-egy alkotást, amelyek véleményem – és legtöbbször a nagy közönség véleménye – szerint is a nagy általánosságban vett jogról és annak főbb kérdéseiről szólnak, és válaszokat, értékeket is hordoznak. Emellett pedig sokszor kult- és nem csak rétegfilmként vonultak be a mozgóképek történelemkönyvébe. Ezek megtekintése nemcsak a jogászokról alkotott kép miatt, hanem a katartikus és szórakoztató elemek, színészóriások miatt is ajánlott!

1. A vád tanúja (1957):

Ebből az évtizedből mindenkinek a Tizenkét dühös ember jut eszébe, ha jogi vagy tárgyalótermi drámáról esik szó. Azonban ezekben az években sok klasszikus mellett Agatha Christie novellájának feldolgozásából alkotta meg a Monarchiában született Billy Wilder rendező – egyes listák szerint – minden idők hatodik legjobb tárgyalótermi drámáját, A vád tanúját, amely az IMDb portál közönségszavazatai szerint is a kétszázötven legjobb alkotás között szerepel (most éppen a hatvanhatodik).

A történet szerint egy jónevű, menő ügyvéd véd egy emberöléssel vádolt férfit, aki egy idősebb nő közelébe férkőzött, és miután az öreg hölgy ráhagyta mindenét, ő a vád szerint végzett vele. A vádlott ártatlanságában hisz védője, azonban a kétségeket növeli, hogy a tanúk padjára a férfi felesége áll, aki kész tanúskodni ellene. A mű kapcsán annak remek színészgárdáját és fordulatos, katartikus történetvezetését szokták kiemelni. Ez utóbbinak csavarjait még a szereplők is csak a forgatáson tudták meg, a mozikban pedig felhívták a nézők figyelmét, hogy nehogy elárulják a fordulópontokat másoknak. Ebből az évtizedből egy másik izgalmas és érdekes alkotás – hogyha még lehet ajánlani – az Élni akarok!, amelyben egy prostituáltat ítélnek halálra egy nem egyértelműen bizonyított gyilkosság kapcsán.

2. A tanú (1969):

Erről azt hiszem, nem kell sokat beszélni, a listán nem csak azért van rajta, hogy ne csak amerikai művek legyenek fenn. Hazánkban egyértelműen kultfilm lett a tavaly ötvenéves, de sokáig fiókban tartott Bacsó Péter-alkotás, amely a kommunizmus szatírája egy olyan köntösben, amely fájóan igaz képet mutat a magyar társadalom közelmúltjáról. A Kállai Ferenc alakította gátőrt mindig rajtakapják valami törvénytelenen, ami után a korrupt államba és egy koncepciós perbe szervezik, hogy tanúskodjon, azonban őt az őszinte természete állandóan valahogy az ellenszegülő oldalra sodorja. A jog vonatkozásában pedig azt a mindenkor aktuális tételt hozza el számunkra, hogy a hatalom mindig megragadja valahogy a jogot mint eszközt, a saját maga általi megtartásra. Éppen ezért jogosan merülhet fel bennünk az a kérdés, hogy ebben a kontextusban mit is tehet egy átlag állampolgár.

3. Kramer kontra Kramer (1979):

A címből következtetve egy háborús filmre számíthatnánk, ami valóban az, csak nem éppen a klasszikus fajtából. Ezen az alkotáson kívül sok közjogi, nagy ügyet feldolgozó mű van a listán. Ez a film azonban egy hétköznapi, intim környezetben játszódó családi drámát dolgoz fel, ahol is a belül kiüresedett és magányos családanya elhagyja férjét és gyerekét, majd visszatér, hogy magával vigye a kisfiút. A Kramer kontra Kramer Dustin Hoffman és Meryl Streep főszereplésével – akik mindketten megkapták a maguk szobrát ezért – a legjobb filmnek járó Oscar mellett további négyet is megnyert 1980-ban. Egy családi jogi dráma, amelyben az érzelmek és indulatok végig jelen vannak.

4. Az ítélet (1982):


Sidney Lumet Tizenkét dühös emberéről már esett szó mint legnagyobb becsben tartott jogi dráma. Azonban az alkotó számos más műve is legalább említést érdemel, ezek között szerepel Az ítélet, Paul Newman főszereplésével. A direktor remekül képezi le a társadalmat, és ábrázolja egyes karaktereit. Ennek a kitűnő karakterdrámának a centrumában egy lecsúszott, nem keresett ügyvéd áll, aki azonban kap egy (talán) utolsó nagy lehetőséget, hogy a szakma elismertségébe visszakerüljön, és magával szemben is egyenesbe jöjjön. Az ügy egy kómába esett fiatal nőről és az ellátása körüli orvosi műhibáról szól. A dráma-krimi lassan bontakozik ki, és megjelenik benne a kis és a nagymenő ügyvéd Dávid-Góliát harca, azonban a film a jogrendszerekről nem sokszor hangsúlyozott, lényeges üzenetet hordoz. Eszerint a követendő normákat nem maga az írott jog hozza létre és alakítja, hanem az emberek maguk.

5. Legbelső félelem (1996):

A 90-es évek a hollywoodi sikeralkotások egyik legnagyobb évtizede, rengeteg alkotást lehet megemlíteni jogi vonatkozásban is. Ilyen lehet a Philadelphia, az Egy becsületbeli ügy, A cég, Az esőcsináló vagy akár az Ördög ügyvédje. Az említett Legbelső félelem egy, az előző főszereplővel ellentétes központi karaktert mutat be. Richard Gere karaktere jól menő, médiaérdeklődést igénylő, híres ügyvéd, aki történetünkben egy egyértelműnek tűnő emberölés ügyében véd egy chicagói utcakölyköt. Az ügyfél azonban úgy tűnik, pszichológiai eset, így az ügyvéd tudja, mit kell tennie, átteszi a védelem stratégiájának lényegét erre a hangsúlyos tényre. Az utcafiú szerepében Edward Norton mutatkozik meg, érthető is ezek után, hogy miért is őt választották be a Harcosok Klubjába pár évvel később. Remekül felépített, feszült thriller, ami megmutatja az ügyvéd és védenc közti dinamikát, és hogy az igazság keresése sokszor elvakítja a valós tényekről a figyelmünket. 

6. Az ítélet eladó! (2003):

A John Grisham novellájából készült alkotás egy igazi krimi. A történet szerint egy bukott bróker tömegmészárlást követ el régi cégénél, és az akciója végén magával is végez. Az áldozatok hozzátartozói a használt pisztoly gyártóját perlik be, amiért ilyen könnyen és akadályok nélkül lehet hozzájutni fegyverekhez az USA-ban. Mindkét oldal nagy felkészüléssel választja ki az esküdtszéket, azonban valaki még felkészültebb náluk. Érkezik egy ajánlat, hogy sokmillió dollárért megvehetik az ítéletet attól a személytől, aki befolyással van az esküdtszék tagjaira. Egy rendkívül izgalmas és érdekes alkotás, amit úgyis felfoghatunk, hogy a Tizenkét dühös ember egy érdekvezéreltebb, krimisebb, újabb megközelítése.

7. A teljes igazság (2016):


A legutóbbi évtizedből hozhatnám a Social Networköt, amely a Facebook alapítójának életművén túl meglebbenti a modern korok technológiai találmányának problémakörét a jogi szabályozás szempontjából. Amit választottam, az azonban A teljes igazság, főszerepben: Keanu Reeves. Adott egy ügy, amelyben az ügyvéd egy hozzá közel álló családban elkövetett gyilkosságban védi a fiút, aki a gyanú szerint megölte apját. Ennek esélye elég valószínűnek tűnik, azonban a sorozatos hamis vagy elhallgatott tanúzások és tények félreviszik az ügy menetét. Egy olyan thriller és jogi dráma ez, amely rávilágít, hogy a teljes igazság nem deríthető fel, hiszen mindenkinek van egy saját megközelítése, egy saját véleménye. Ezek közül válik valamelyik elfogadottá, de nem biztosra vehető ténnyé.

Korábban összeállított film- és sorozatajánlóinkat megtalálod itt.

Képek forrásai: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

               

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése

Bódy Kolos Bálint

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.