KassaiLaw – A jövő ügyvédi irodája

A világ körülöttünk hatalmas változásokon megy keresztül. Az egyik nap fellendül a publikum számára korábban ismeretlen NFT, valamint kriptovaluta értékesítés, a következő nap a természetesnyelv-feldolgozás, a big data, majd a mesterséges intelligencia automatizmusai és egyéb felhasználási körei által a szemünk előtt zajlik le a negyedik ipari forradalom. Ebben a felgyorsult világban azonban az idő vasfogának és a változás szelének továbbra is makacsul ellenálló „tanúhegynek” minősül az ügyvédség, ahogyan az ügyvédi tevékenység szabályozása is a maga céhes berögzüléseivel, principálisaival, „bojtáraival” és reklámtilalmaival. Szerencsére a jövő biztos kezekben van, hála az olyan ügyvédi irodáknak, mint amilyen a KassaiLaw is. Hogy miért innovatív a KassaiLaw, arról Kádár Dórával, a Jurátus alumnájával beszélgettünk.

Jurátus: Mint diákújságíró kifejezetten érdeklődtél már korábban is a videójátékok iránt, illetve a Jurátusba is írtál egy cikket Ki felel az internetes kommentekért?” címmel. Azóta pedig számos egyéb technológiával kapcsolatos írásodat publikáltad. Mi volt az ősélményed az újságírás és a technológia kapcsolódási pontjaival?

Kádár Dóra: Az írás iránti szenvedélyem a középiskolában vette kezdetét. Nyolcosztályos gimnáziumba jártam, és ha nem tévedek, hatodikosak vagy hetedikesek lehettünk, amikor kitaláltuk, hogy akkor létrehozunk egy iskolaújságot, amelyből hosszú távon ugyan nem lett semmi, ám mégis innen indult el a történet. A Jurátusnál azért már komolyabb témákban is alkottam. Majd elképesztően inspiráló volt, amikor bekerültem a KassaiLawba és ott folytathattam az írást. Mostanában egyre kevesebb idő jut arra, hogy cikkeket írjunk, de ez változni fog! Továbbá a cikkötletek is záporoznak, és szeretnénk sok XXI. századi, innovatív témájú írást közölni. Jelent meg blockchain gamingről szóló cikkem is, de valósultak meg különböző kollaborációk más újságírókkal, illetve az okosszerződések kapcsán is született írásunk. Az iroda kifejezetten támogatja, hogy a tagok a kreatívabb munka, a cikkírás területén is kibontakozhassanak.

Jurátus: A jogászi szakma egy igencsak maradi közegnek számít, nem mindennapos, hogy valaki videojátékokkal játsszon, valamint, hogy erről írjon. Te ezt hogy élted meg?

K.D.: Meglehetősen nehéznek bizonyult, hogy megtaláljam a helyem, valamint azt, hogy a jogászközösségben hol tudnék örömmel elhelyezkedni. Hiszen én is éreztem, hogy olyan kérdések iránt érdeklődöm, amelyek nem feltétlen illenek bele a klasszikus jogászi munka kereteibe. Dolgoztam is egy tradicionálisabb ügyvédi irodánál, ahol cégjoggal, ingatlanjoggal foglalkoztam és természetesen aktákat pakoltam. Végeztem tehát a klasszikus gyakornoki feladatokat, amelyek mellett nem éreztem azt, hogy ez a munkakör nekem való lenne, mert képtelen voltam abban kiteljesedni, ami igazán érdekelt.

Az volt a szerencsém, hogy megtaláltam a KassaiLawt, mert itt az ügyfelek, akikkel dolgozom, azokban a szférákban vállalkoznak, mint a kripto, gaming, DAO stb. Így a tech irány folyamatosan megjelenik az életemben, és számomra ez egy izgalmas kihívást biztosít napi szinten. Alapvetően maga az iroda is egy, az enyémhez hasonló történetből született. Az alapító, Kassai Karola az egyetem elvégzése után a „tradicionális” jogi környezetben kezdett el dolgozni, és látta, hogy az ügyfelek igényei hogyan változnak, hogyan keresnek egyre összetettebb és sokrétűbb problémákra jogi segítséget. Karola nagyon korán megértette, hogy egy újfajta jogi megközelítésre és jogászi/ügyvédi hozzáállásra van szükség ahhoz, hogy ezeket az ügyfél igényeket saját komplexitásukban hatékonyan lehessen kezelni. Szerencsére ez teljesen összhangban állt a saját meggyőződésével is. Innentől kezdve már egyértelmű volt, hogy a maga útján indul el.

A szakma is elindult már ezen az úton, megvan valamennyire a közeledés a XXI. századhoz az ügyvédi, jogászi szakma révén, de ennél sokkal gyorsabb tempót követel meg a mai technikai fejlődés és a piac is.

Jurátus: Mi az a piaci előny, vagy sajátosság, ami a KassaiLawt megkülönbözteti a konkurenciától?

K.D.: Kezdjük azzal, hogy mi az, amit tőlünk kaphat az ügyfél, amit másoktól viszont nem feltétlenül. A KassaiLaw célzottan az innovatív technológiai cégekre, startupokra specializálódott. Ezek a cégek folyamatosan feszegetik a határokat és soha nem látott komplexitást hoznak magukkal, ennek megfelelően természetesen a jogi igényeik/szükségleteik is összetettek. Esetükben a hagyományos jogi megoldások maximum rövid távon működhetnek, de hosszabb távon már akár árthatnak is és korlátozhatják a jövőbeli lehetőségeiket. A tisztán jogi gondolkodásmód itt már nem elegendő, az ügyvédeknek képesnek kell lenniük arra, hogy a teljes képet átlássák és kezelni tudják ezt a komplexitást. Velünk egy olyan csapatot kap az ügyfél maga mögé, aki képes erre, mert a jogi tudás mellett értjük az üzletet és értjük a legújabb technológiákat is.

Jó példa erre az, amikor nemrég egy ügyfél megkereste az irodánkat, hogy szüksége lenne egy szindikátusi szerződésre. Ilyenkor nálunk nem egy sablon alapján megírt dokumentumot kap kézhez, hanem egy olyan szolgáltatást, amely azokra a problémákra is megoldást nyújt, amelyekre korábban talán nem is gondolt. Tartottunk számára egy workshopot, ahol leültünk, átbeszéltük és megalkottuk azt a szindikátusi szerződést, amely valóban tükrözi mindazt, ami az ügyfél számára mind rövid, mind pedig hosszú távon egy valós megoldást kínál. A mély technológiai ismereteknek kiemelt a jelentősége, hiszen könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen bizonyos üzleti aspektusok nem jutnak eszébe más irodáknak azért, mert nem értik a technológiát.

A másik erősségünk, amire kifejezetten nagy hangsúlyt fektetünk, az a rugalmasság. Mind az ügyfelek és mind a munkatársak irányába. Gyakran érzem, hogy egyszerűen képtelen vagyok reggel kilenckor dolgozni, ebben az esetben máskor dolgozok, akár hajnalban. Nem kell bejárni minden nap reggel nyolcra az irodába. Csapatépítőink is vannak. Tiszteletben tartjuk a másik időbeosztását, a magánéletét, ugyanakkor elképesztő kihívásokkal küzdünk meg és folyamatosan együtt tudunk dolgozni, egyfajta csapatszellem-központú mentalitással. Nálunk egy kicsit másképp működik a hierarchia, mint egy tradicionális ügyvédi irodában. Egyáltalán nincsen szigorú alá-fölérendeltség, a munkánk a kölcsönös bizalmon alapul és nagyon közvetlen a kapcsolatunk.

Jurátus: Kijelenthető, hogy az elsődleges ügyfélkört a startupok jelentik?

K.D.: Mindenképpen. Nem feltétlenül a korai startupok, hanem inkább azok, amelyek részesültek legalább egy befektetésben, hiszen nagyon kevesen vannak, akik nincsenek pénzszűkében és akarnak is költeni jogi szolgáltatásokra a vállalkozás életének a legelején. Természetesen nem árt, de nyilván a valósággal is szembe kell nézni, szóval inkább Seed, Series A fázistól felfele érkeznek hozzánk startupok.

A KassaiLaw-nál az is érdekessé és színessé teszi a napi munkánkat, hogy igen összetett az ügyfélkörünk: nemcsak a technológiai területek, hanem a földrajzi elhelyezkedés szempontjából is. Az EU első teljesen virtuális jogi irodájaként a hazai startupok mellett a nordic és CEE régióból származnak elsődlegesen azok a vállalkozások, akikkel együtt dolgozunk.

Ez nagyon jó példája annak, hogy a mai világban már nem az ügyvédek földrajzi elhelyezkedése, hanem a tudás és a tapasztalat a döntő tényező. Bár a helyi jogi árnyalatokat illetően szükség lehet néhány kisebb kiigazításra, a tech világban a kihívások és megoldások univerzális jellege túlmutat a határokon, ami hangsúlyozza a globális gondolkodásmód jelentőségét.

Jurátus: Általános tendencia tehát, hogy a kevésbé tőkeerős startupok nem igazán vesznek igénybe jogi szolgáltatásokat?

K.D.: Világviszonylatban szerintem általánosan jellemző, hogy az ügyvéd az, akire nem szívesen költenek. Mi ebben is próbálunk transzparensek lenni, segíteni, de alapvetően nehezen ismerik fel azt a vállalkozások, hogy nekik mikor és miért van szükségünk ügyvédre. Jellemző még az is, hogy leginkább csak akkor fordulnak ügyvédhez, amikor valami problémájuk van. Sajnos nem látják sokszor azt az értéket, amit egy ügyvéd korai bevonása a folyamatba jelenthet a számukra. Ha pedig azzal találkozik az ügyfél az első, vagy a második startup próbálkozásánál is, hogy nem teljesen érti az ügyvéd az elvárásait, esetleg azt a területet, ahol a startup működik, akkor nem lesz nyitott a továbbiakban sem a jogi segítség időbeni bevonására. Azok a startupok lesznek nagyobb eséllyel vevők arra, hogy jogi szolgáltatásra költsenek, akik az adott alapítónak már a sokadik cégének számítanak, vagy részt vettek egy inkubációs programban, ahol jó jogászokkal találkoztak, így akkor általában azokkal is dolgoznak a továbbiakban.

Az teljesen érthető, hogy az ügyfél azt gondolja, hogy az a legfontosabb, hogy legyen fejlesztő, jó termékük, aktív marketing, és ezáltal a jogi szolgáltatást legutolsó helyre helyezi. Igaz, a végén nagyot lehet miatta bukni. Előfordul, hogy ugyan először nem akart az ügyfél költeni jogi szolgáltatásra, végül a tripláját fizette ki rá kármentés címszó alatt. Ahhoz, hogy megszerezzük az ügyfelek bizalmát és változtassunk a jelen gondolkodásmódon, nekünk, jogászoknak kell még sokat dolgoznunk. Egyértelműen kell kommunikáljuk az ügyfelek felé, hogy a mi feladatunk az, hogy eléjük tárjuk a kockázatokat, hogyha ezt vagy azt nem csinálják meg, akkor ez esetben ez, meg ez történhet; aztán hagynunk kell mérlegelni, hogy az ő üzleti kockázatvállalásukba mindez belefér-e.

Jurátus: Mi lehet az oka annak, hogy számos ügyfél nem ismeri fel a jogi szolgáltatás fontosságát?

K.D.: A magyar mentalitásban látom a probléma gyökerét. Ez nem azért van, mert nem értékelik azt, hogy kiemelkedő munkát végzünk értük. Ez egyszerűen csak azért van, mert ez itt a szokás, a hozzáállás, hogy lealkudják az árat. Az is jellemző, hogy a már elfogadott becslések után is próbálnak alkudozni, vagy felajánlanak egyéb juttatást, például egy jegyet egy konferenciára, hogy akkor azt majd ők beszámítják.

Jurátus: Ha már szóba kerültek az ügyvédi költségek, még nem tapasztaltam, hogy egy iroda kiírná a saját árait. Mi indokolta ezt a döntést?

K.D.: A Pricing menüpont alatt különböző árazási koncepciókat fogunk részletezni. Hiszen a célunk az, hogy igazodjunk az általunk kiszolgált tech vállalkozások XXI. századi igényeihez, melyek kiemelt jelentőséget tulajdonítanak a tervezhetőségnek. Amikor meghatározott költségvetéssel kell számolni, akkor számunkra is fontos, hogy az ügyfél már a projekt elindulása előtt transzparens módon lássa, mire számíthat az adott munkával kapcsolatban.

Jurátus: Mi pontosan a weboldalatokon megtalálható white papers és Academy?

K.D.: Az Academyt már régebb óta gondozzuk. Ez eredetileg különböző tech vagy startup témákban tartott személyes kurzusok megrendelésre való összeállítását jelentette, teljes mértékben az adott megrendelő igényeire szabva, így voltak fintech, vagy vállalkozással kapcsolatos kurzusaink is.

A mögöttük lévő megfontolás az, hogy szeretnénk megosztani azt, amit tudunk: white paper, cikkek, interjúk formájában. Ugyanakkor elérhető egy kissé exkluzívabb tartalom is, mint az Academy. Azt gondoljuk, hogy a szokásos „checklistek” megosztása helyett nagyobb értéket képviselnek az olyan tartalmak, amelyeket máshol nem talál meg az ügyfél, például jogi összefoglalók az adott területekről, blockchain technológiáról, NFT-ről vagy bármiről, ami azt a speciális tudást és szemléletet hordozza, ami jellemzi az irodánkat is.

Jurátus: Mint technológia-központú iroda, használtok valamilyen mesterséges intelligenciát, vagy fejlettebb technikai megoldást?

K.D.: Elsősorban távolról dolgozunk, heti egy irodai jelenléti napunk van, a dokumentumaink elérhetőségét felhőalapú technológia biztosítja, így ha valaki ellopná a laptopomat, akkor sem tudna semmihez sem hozzáférni.

Rendszeresen használom a ChatGPT szolgáltatásait. Nem fogja megírni helyettem a szerződést, de közösségimédia-bejegyzésekre, vagy nyelvi, stilisztikai javításokra kiváló. Sok szempontból olyan, mintha a Law Insider weboldalról töltenénk le bizonyos szerződési klauzulákat.

Azok a szoftverek, amelyek kifejezetten ügyvédi irodáknak kínálnak MI megoldásokat, akár átvilágítást segítő programok, mint a Cobblestone, akkor tudnak hasznosak lenni, ha egy ügyvédi irodának van egy szegmense, amely folyamatosan, egymáshoz nagyon hasonló munkafolyamatokat végez, hiszen így tanulni is tud belőle a modell. Főleg, ha a szerződések nagyobb része egy adott nyelven van, egyetlen joghatóság alatt és tényleg hasonlóak, mely M&A ügyeket így az iroda futószalagon visz.

Nekünk ezek még jelenleg nem igazán hasznosak, pontosabban nem tudnak adni eleget amiatt, hogy nálunk nincs két egyforma projekt. Továbbá maga az ügyfélkör is élénk és a szolgáltatás, amelyet nyújtunk, az is teljesen személyre szabott.

Jurátus: A KassaiLaw tervez csatlakozni egy ügyvédi iroda-hálózathoz, társuláshoz, esetleg tervez saját hálózatot építeni?

K.D.: Mi maradunk a KassaiLaw. Ezt a brandet építjük. Hogy terjeszkedünk-e tovább vagy nem, az még a jövő zenéje. A következő években azokra a piacokra fókuszálunk inkább, ahol már jelen vagyunk.

A függetlenségünk nagyfokú szabadságot és rugalmasságot biztosít nekünk arra, hogy az általunk fontosnak tartott elvek mentén szolgáljuk ki az ügyfeleinket és dolgozzunk együtt velük. Az ügyfelek szempontjából a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy nálunk egy teljesen az ő igényeikre szabott, egyedi szolgáltatást tudnak kapni, nem kell igazodni semmilyen központilag meghatározott folyamathoz. Ezen a dinamikus piacon ahol mi is dolgozunk ez kiemelten fontos.

Köszönjük szépen az interjút!


 

JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

 
 
 
                     

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Oszlánszki Márkó

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.