Van, aki már konkrét elképzeléssel kezdi meg egyetemi éveit, akad azonban olyan is, aki csak „jobb híján” választotta magának ezt a szakot. A hosszú szemeszterek alatt rengeteg, szerteágazó tudást szerzünk különböző jogágakról, ami megváltoztathatja a már kialakult elképzelésünket és céljainkat vagy éppenséggel segíthet megtalálni azokat. Azok számára, akik a közszférában képzelik el a jövőjüket, most itt egy kis ízelítő.
A fiatal jogászok közül legtöbben – főként a nagyobb jövedelem reményében és az önállóságuk megtartása miatt – inkább az ügyvédi hivatást választják. Sokak számára a közigazgatás nem túl vonzó, pedig előreláthatóbb, kiszámíthatóbb és kiegyensúlyozottabb munkakörnyezetet ígér. Ez köszönhető a világos és átlátható bérezésnek és az előmeneteli lehetőségeknek is. Bár a hallgatók többsége nem a közigazgatást részesíti előnyben, nagy részük végzett jogászként mégis ott helyezkedik el.
A versenyszférához hasonlóan, de mégis inkább a közigazgatásban az ügytípusok rendívül szerteágazóak, így szinte mindenki megtalálhatja a hozzá legközelebb állót. Dolgozhat az ember hivatalban vagy minisztériumban, adhat jogi tanácsot vagy szerkeszthet okiratokat esetleg jogszabályokat, foglalkozhat gyerekekkel, adókkal vagy akár ingatlanokkal. A lehetőségek szinte határtalanok.
A közigazgatás sokkal szabályozottabb, ami előny és hátrány egyaránt is lehet. A bértábla és az előremeneteli rendszer már szóba került, de szintén szabályozva van, hogy milyen másodállás vállalható és azt ki engedélyezheti. A munkaidő is szigorú keretek közé van szorítva, nem igazán ismert a rugalmas munkabeosztás, ami persze a túlórák szempontjából pozitívum lehet. A közigazgatás hierarchizált rendszere miatt mindenkinek pontosan megvan a helye és egyes ügyek esetén éppen emiatt hosszú utat kell bejárni. Azonban ez előnnyel is járhat, hiszen probléma esetén mindig van kihez fordulni segítségért és nem marad magára az ember.
A munkakörök is erősen leszabályozottak, de ez a legtöbb munkahelyen hasonlóan működik, és a munkavállaló érdekét szolgálja. Az adminisztrációs terhek is teljesen másképpen alakulnak. Míg a versenyszférában nem elvárás – vagy csak nem foglalkoznak azzal –, hogy minden le legyen papírozva, addig ez a közszférában egyértelmű követelménynek számít. Azonban ez szintén válhat a dolgozó javára. Nem fordulhat elő például, hogy valakinek a bejelentett és kézhez kapott munkabére eltér egymástól, vagy, hogy bejelentés nélkül dolgoztatják.
A pályakezdők becsalogatása végett elindult a Magyar Közigazgatási Ösztöndíj Program, mely a minisztériumokban, fővárosi és megyei kormányhivatalokban kínál szakmai, gyakorlati lehetőséget a nemzeti közigazgatás iránt érdeklődő fiatalok számára. Ez egy tíz hónapos határozott időre szóló program, melynek keretei között mind a hazai, mind a külföldi munkavégzésbe beleláthat a jelentkező egy mentor felügyelete mellett.
A közszférában való munkavégzésnek tehát számos előnye van. Nem szabad elzárkózni tőle. Egy próbát megér, ha kicsit is érdeklődünk iránta és bármikor lehet váltani; a megszerzett tapasztalatok pedig minden esetben csak az előnyünkre válhatnak.