Kezdőtippek gólyáknak

Elsőéves vagy, és elvesztél az egyetemista lét labirintusában? Elakadtál a tárgyfelvételnél? Adminisztratív teendőid vannak? Szeretnél WiFi-hozzáférést? Tankönyvet vásárolnál? Akkor jó helyen jársz. Ezen cikk keretében pár hasznos tippet adunk ezeknek a kezdeti nehézségeknek a leküzdéséhez.

A ponthatárhúzást követően minden gólya lassacskán felocsúdik és azzal szembesül, hogy az egyetemi élet kezdetben mennyi elintéznivalóval is jár. Bár a mentorok már augusztus végén elkezdik megismertetni a gólyákkal az egyetemi élet első lépéseit, a beilleszkedés rögös útján az elsőévesek még így is könnyen elveszettnek érezhetik magukat.

Éppen ezért, a félév eleji teendők megkönnyítése érdekében pár hasznos tippet gyűjtöttünk össze az egyetemi élettel kapcsolatban nektek, gólyáknak segítségül.

1. Az ismeretlen kifejezések erdejében

Szeminárium, passziválás-aktiválás, fakt, diff, ZH, szigó stb.: csupán pár kiragadott példa az egyetemista léthez szervesen kötődő kifejezések sokaságából, amelyekkel a mindennapi életben összefutunk. Mi több, elsőévesként már augusztusban szembesülünk azzal, hogy pl. különbséget kell tennünk verseny- és rangsorolásos jelentkezés között, az utólagos tárgyfelvételről már nem is beszélve.

Emiatt fontos, hogyha számunkra ismeretlen kifejezésbe ütközünk, akkor bátran merjünk kérdezni hallgatótársainktól, mentorainktól, vagy a felsőévesektől, és persze nem utolsó sorban a tanszéki ügyintézőktől, valamint a Tanulmányi Hivatal munkatársaitól. Ha pedig szeretnénk magunk is utánaolvasni a minket érintő információknak, érdemes meglátogatnunk a kari honlap Mentorprogram nevű aloldalát, ahol kifejezetten a „Gyakori kérdések” menüpont válhat igazán nagy segítségünkre. Érdemes észben tartanunk, hogy amíg az egyetemen tanulunk, minden minket érintő hallgatói információ alfája és ómegája a köznapi beszédben leggyakrabban csak HKR-ként hivatkozott Hallgatói Követelményrendszer (elérhető a kari szabályzatok közt), ami bár első ránézésre kissé nehéz olvasmány, már néhány alkalom után rutinosan keresgélhetünk benne. 

2. Tantárgyak nyomában

A tantárgyak kapcsán az első probléma ott jelentkezhet, hogy nem értjük, hogy mi egyáltalán az a tárgyfelvétel; mely tárgytípusok különböztethetők meg, és mely tantárgyakat szükséges felvennünk. Ebben nyújt segítséget a mintatanterv és a tantervi háló, amelyek a kar honlapján a „Felvételi” > „Képzések, tantervek” menüpontra kattintva érhetőek el.

A félév első megmérettetése gólyaként a tárgyfelvétel, amely folyamán a mintantanterv tárgyai között böngészve csupán azok címeiből önmagában nehezen lehetne a félév tartalmára és a teljesítés követelményeire következtetni.

Emiatt nemcsak elsőévesként, hanem a későbbiekben is felmerülhet a kérdés: melyik tantárgyakat, és milyen szempontok alapján vegyem fel? Ahhoz, hogy ennek eldöntése ne okozzon komoly fejtörést, érdemes a tantervekkel és a tárgytematikákkal ismerkedni.

A legtöbb tantárgyból – legalábbis nappali tagozatos hallgatóként – előadást és szemináriumot/gyakorlatot együttesen kell felvennünk. Lássuk, hogyan is működik ez a gyakorlatban!

A tárgyfelvétel előtt minden félévben szükséges a félév „aktiválása”, amelyre a Neptunban az „Ügyintézés>Beiratkozás/Bejelentkezés” fülön van lehetőségünk. Ha eljött a tárgyjelentkezés időszaka is, akkor pedig irány a tárgyfelvétel! A tárgyfelvétel folyamata két szakaszból áll: a rangsorolásos kurzusfelvételből és a versenyjelentkezésből. 

A rangsorolásos tárgyfelvételi időszakban a gyorsaságnak semmi jelentősége. Ennek során egy hosszabb, kb. egyhetes időszak folyamán a hallgatók a nekik tetsző időpontban vehetik fel a tárgyaikat. Ebben a folyamatban a hallgatókat online tanulmányi rendszerünk, a korábban is említett Neptun rendezi rangsorba, és ez határozza meg, hogy az időszak végére kurzuslimiten belül találják-e magukat vagy sem. E rangsorban igen jelentős súllyal bírnak az ún. „mázlipontok”, amelyekre a hallgatónak – ahogyan az a nevéből is következik – semmilyen ráhatása nincs. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincs miért aggódnunk a továbbiakban, hiszen nem tudhatjuk, hogy a rangsoros kurzusjelentkezési időszak végéig a miénknél magasabb (mázli)pontszámmal rendelkező hallgatók nem szeretnének-e ugyanarra a kurzusra jelentkezni, mint mi, ily módon kiszorítva minket a választott kurzusról. Ennek elkerülésére a rangsorolásos tárgyfelvételi időszak végéhez közeledve érdemes többször is ellenőriznünk kurzusonkénti helyezésünket (ebben a Neptun „Tárgyak” > „Felvett kurzusok” menüpont segít nekünk), szorult helyzet esetén pedig másikat keresnünk. Jó hír, hogy nem kell felvennünk az adott kurzust ahhoz, hogy annak rangsorában elfoglalt helyünkről tájékozódhassunk.

A rangsorolásos kurzusfelvétel végén következik a „vágás”, amelynek eredményeképp az egyes kurzusokra túljelentkezetteket (azaz a limiten felüli hallgatókat) törli a kurzusról a Neptun. Arról, hogy nem sikerült a létszámlimiten belül maradni, a vágást követően egy Neptun üzenetben értesülünk. Fontos, hogy még a vágás előtt megpróbáljunk a létszámkereten belül maradni, mert a rangsorolásos tárgyfelvételi időszakot követő versenyjelentkezés keretében már csak a maradék helyekre lesz lehetőségünk jelentkezni, ami gyakran már nem összeegyeztethető az órarendünk tervezésekor fennálló preferenciáinkkal, vagy éppen óraütközést is eredményezhet. A versenyjelentkezés ugyanakkor esély is egyben, hiszen ha elég gyorsak és szerencsések vagyunk, bejuthatunk a hőn áhított kurzusra akkor is, ha mázlipontjaink alapján korábban ez már első ránézésre is reménytelennek látszott volna. Ehhez az szükséges, hogy utóbb legyen egy vagy több lejelentkező a megtelt kurzusról, mi pedig az így felszabaduló hely(ek)re más hallgatótársainkat megelőzően feljelentkezzünk. A versenyjelentkezés még visszaköszön a félév során, hiszen vizsgáink felvételére kizárólag ebben a formában nyílik majd lehetőségünk.

3. Ügyintézés sorban állás nélkül

A félév első hetei többnyire mindenkinek az adminisztratív teendők időszakát jelentik. Ekkor igényelünk új Neptun jelszót, új diákigazolványt, ahogy ilyenkor szerezzük be hallgatótársainkkal együtt a diákunkat érvényesítő matricát (az első félévben ezt nem kell külön intéznünk), vagy például a hallgatói jogviszony igazulásunkat is. Az ügyintézés adott típusától függően a Quaesturában az elektronikus vagy személyes ügyintézésre nyílik lehetőségünk. Az ügyfélfogadásra két helyszín szolgál: a Központi Iroda az Egyetem tér 5. szám alatt és a Q-pont a lágymányosi campuson. Emellett a Szombathelyen tanuló hallgatóknak nem szükséges Budapestre felutazniuk a személyes megjelenéssel járó ügyeik elintézéséhez, hanem elegendő felkeresniük a Savaria Egyetemi Központ Tanulmányi Hivatalt.

Az elektronikus ügyintézés segítségével otthonról, kényelmesen intézhetjük ügyeinket, és közben az iroda előtt álló sort sem gyarapítjuk. Ha viszont személyesen elintézendő dolgunk van, még mindig spórolhatunk a szabadidőnkön az előzetes időpontfoglalás lehetőségével, ami a félév eleji csúcsidőszakban erősen ajánlott. Az időpontfoglaláshoz először be kell jelentkeznünk a Q-térben a Neptun-kód és -jelszó megadásával, amelyet követően az „Időpontfoglalás” menü alatt az ügyfélszolgálat helyszínét és az ügytípust szükséges kiválasztani, ezután már fel is ugranak a szabad időpontok heti bontásban.

A Quaestura a honlapján a félév előrehaladtával frissíti nyitvatartási idejét, amelyről pontosabban a „Hírek” és az „Elérhetőség” menüket választva tájékozódhatunk. 

4. IIG-azonosító létrehozása

Az elektronikus segédanyagok, illetve a Jogtár eléréséhez, online ZH-k kitöltéséhez, vagy éppen egy csoportmunka kivitelezéséhez nélkülözhetetlen az internet hozzáférés. Választásunk alapján az egyetemi WiFire is csatlakozhatunk, amelyhez előbb ELTE-polgárként az ELTE Informatikai Igazgatóság online ügyfélkapuján keresztül IIG-azonosító megadásával jeleznünk kell igényünket, ami a gyakorlatban nem jelent mást, mint a Caesar felhasználói név és jelszó megadását.

Ha pedig azzal a problémával szembesülünk, hogy elfelejtettük ceasaros jelszavunkat és/vagy azonosítónkat, akkor szintén az Informatikai Igazgatóság honlapján a Neptun azonosítónkkal és jelszavunkkal belépve lehetőségünk van új jelszót igényelni. Amennyiben nincs Neptun hozzáférésünk, abban az esetben személyazonosításra alkalmas okmánnyal az Informatikai Igazgatóság Operatív Szolgálatának egy irodájánál tudunk új jelszót igényelni.

5. Tankönyvet keresek, hogyan juthatok hozzá?

Többnyire a szorgalmi hét első előadásain (ha előtte a tárgytematikákat nem böngésztük át) értesülünk a tantárgyakhoz kapcsolódó kötelező és ajánlott irodalomról, ahogy ezen előadások keretében derül fény arra is, hogy melyik évi kiadás szükséges (és lesz-e utánnyomás) az adott kötetből. Ha már ezt is tudjuk, akkor indulhat a felfedező körút.

A „B” épületben találhatjuk az ELTE Eötvös Kiadó könyvesboltját (1053 Budapest, Kecskeméti utca 10–12.), ahol nyomban kezdhetjük is elsőéves köteteink megvásárlását. Emellett könyvbeszerzésre lehetőség nyílik az „A” épület környékén, a Novissima Jogi-gazdasági Könyvesboltban (1053 Budapest, Károlyi utca 17.), a Ronni Könyvkereskedésben (1055 Budapest Markó u. 25.), illetve a kiadók saját boltjaiban is. Ha épp nincs teendőnk arrafelé, vagy nem szeretnénk hazacipelni újdonsült könyveinket, akkor se csüggedjünk, hiszen online rendelésre is van lehetőség.

Ha nem szeretnénk vadonatúj tankönyveket vásárolni, akkor az ELTE ÁJK – Könyvesbolt Facebook csoport keretein belül is beszerezhetjük a tankönyveink felsőévesektől. Ezen kívül a Hallgatói Önkormányzat minden ősszel meghirdeti az általában szeptember végén megrendezésre kerülő tankönyvbörzéjét, ahol a hallgatók használt tankönyveket vásárolhatnak meg.

Ha pedig nem ragaszkodunk saját példányokhoz vagy csupán olvasnivalót keresnénk, abban az esetben érdemes lehet meglátogatni az Egyetemi Könyvtári Szolgálat tagkönyvtárait (az Egyetemi Könyvtár és Levéltár, a kari könyvtárak, a Savaria Könyvtár és Levéltár, illetve karon kívüli könyvtárak). Beiratkozásra két opció áll rendelkezésre: online vagy személyesen. Az Állam- és Jogtudományi Kar hallgatói számára személyes beiratkozáshoz a legkönnyebben megközelíthető az „A” épülettől nem messze, a Ferenciek terén található Egyetemi Könyvtár és Levéltár, illetve az ELTE ÁJK kari könyvtára. Emellett online is könnyedén beiratkozhatunk a mobileszközeinkre letölthető ELTE Könyvtár Webapp segítségével, amelynek előnye, hogy nincs szükség papíralapú olvasójegyre, és általa számos szolgáltatás igénybe vehető. Mindezeken felül érdemes lehet keresgélnünk a Szaktárs, vagy a MERSZ oldalán is. Ha nem ragaszkodunk a nyomtatott kiadványokhoz, ezeken a felületeken teljes terjedelmében, díjmentesen nyílik lehetőségünk számos kiadvány böngészésére, ehhez pedig mindössze egy egyszerű eduID-bejelentkezésre van szükségünk.

Reméljük, tudjátok hasznosítani a fent leírtakat. Sok sikert kívánunk tanulmányaitokban!

A cikk szerzői: Rabb Ramóna és Sárkány Richárd Attila

Források: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Képek forrásai: 1, 2, 3


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS


A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Rabb Ramóna

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.