Az elmúlt években egyre nagyobb trenddé vált a világban a No-Shave November néven indult mozgalom, amely értelmében férfiak egy teljes hónapig nem borotválkoznak. De milyen célból indult ez a kezdeményezés, miért válhatott egyre divatosabbá Amerikán kívül is?
„Egy hónapig borotválkozás nélkül.” Elsőre nagyon furcsán hangzik, azonban ez a kihívása a No-Shave Novembernek. Mára sokan divatosnak, merésznek gondolnak bevállalni egy hónapot borotválkozás nélkül, de a mozgalom eredeti célja igenis nemes ügyre irányult.
A történet Chicagóban kezdődött 2007 novemberében, amikor Matthew Hill családapa elhunyt vastagbélrákban. Nyolc gyermeke két évvel később ugyanebben a hónapban pénzgyűjtésbe kezdett, hogy a rák megelőzéséért küzdő szervezeteket támogassák a befolyt összegből. Az ebből alakuló No-Shave November szervezet hamar az egész Egyesült Államokban ismertté vált, amit jól alátámaszt, hogy első hat évük során összesen kétmillió dollárt gyűjtöttek.
Mára már a szervezetnek saját oldallal rendelkezik a legtöbb közösségi felületen, saját termékeik és mobiltelefonos applikációjuk is van. A mozgalom – mint annyi más amerikai trend – elterjedt az Egyesült Államokon kívül is, számtalan országban csatlakoztak hozzá, valamint a közösségi médiában milliós számban használják a hashtaget.
A kezdeményezés eredeti célja az, hogy felhívja a rákkal (azon belül is elsősorban a prosztatarákkal) folytatott küzdelemre az emberek figyelmét. Akik részt vesznek a projektben, két dolgot tesznek: nem borotválkoznak egy hónapig (ez az, amit mindenki evidensnek tart), illetve az ebből adódó spórolt pénzüket felajánlják rákellenes kutatószervezeteknek.
Felmerülhet, hogy hol itt a spórolás, pedig nem bonyolult – az alanyok egy hónapig nem költenek borotválkozásra: nem vesznek például borotvahabot vagy -pengét stb. A nemborotválkozás értelmében harminc napig az illető nem nyúl a borotvájához, tehát még október 31-én megborotválkozik, és legközelebb ezt csak akkor teszi, mikor már beköszöntött a december. A játékszabálynak ugyanis fontos eleme, hogy tiszta lappal (ha úgy tetszik, tiszta arccal) kell indulni. Aki már korábban gondosan szakállat növesztett, az most nem mondhatja, hogy egy hónapig nem törődik arcszőrzetével: a No-Shave November igazából egy megborotválkozással kezdődik!
Ezt azonban nem mindenki engedheti meg magának. Mivel arcszőrről beszélünk, a hölgyek egyből kiesnek a lehetséges alanyok köréből, amit persze többen nehezményeznek mondván, hogy ez a kezdeményezés szexista, de szerintem a hölgyek is megtalálhatják azokat a kampányokat, amelyekkel támogathatják a rák elleni küzdelmet és kutatásokat.
Már korábban említettem, hogy „eleve szakállasok” sem vehetnek részt a projektben (ahogy hipszterek sem). Továbbá vannak olyan munkahelyek, amelyek nem engedik meg férfi alkalmazottaiknak, hogy arcszőrzetet viseljenek – így nekik is más utat kell találniuk, ha ezt a célt akarják támogatni. Fontos megjegyezni, hogy ez nem a Movember (Moustache-November), amely résztvevői egy hónapig bajuszt növesztenek, ugyanis itt szakállról beszélünk.
Azon túl, hogy jótékony célt szolgál a projekt, ez az egy hónap lehetőséget is ad sok férfinak, hogy kipróbálják a szakáll viselését, így kiderülhet, hogy az jól áll-e nekik, vagy mégsem az ő stílusuk. A szakállnövesztés nem egészségtelen folyamat, látványossá teszi a projektet. Egy hónap alatt viszont senkinek sem fog szép, elegáns szakálla nőni, mivel harminc nap túl rövid idő ahhoz, hogy igazi macsószakálla legyen bárkinek is. Persze nem mindenkinek áll jól az arcszőrzet viselése; ez teljesen természetes, de egy próbát megér. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a szakáll is csak tisztán és ápoltan az igazi!
Szerintem a No-Shave November egy minden szempontból elfogadható kezdeményezés. Fontos célra irányul, semmilyen komoly megerőltetést nem kíván, mégis kifejez egyfajta elköteleződést, ha úgy tetszik: identitást. Könnyen ki lehet próbálni, ha férfi olvasóink kedvet kaptak hozzá, jövőre bele is vághatnak! (A hölgyektől pedig várhatják a visszajelzéseket.)