Ötven éve jártunk az Ygam földjén

Egy idegen bolygón kékbőrű humanoid lények élnek, akik az embereknél jóval nagyobbak, hosszabb életűek és egy igen különleges életmódot folytatnak, elméjükkel pedig rá tudnak kapcsolódni a természetre. Ez mind ismerős lehet a filmkedvelők számára; nyilván mindenki tudja, hogy az 1973-as, francia-csehszlovák koprodukcióban készült A vad bolygó (La Planète Sauvage) című filmről van szó, amit ma ötven éve mutattak be Cannes-ban.

René Laloux (akinek az 1982-es Idő urait is köszönhetjük) filmje Stefan Wul azonos című könyvét eleveníti meg. A történet szerint az Ygam bolygón az őshonos Traagok/Draagok élnek, akik, ha éppen nem jószágként vagy pitiáner feladatokat ellátó rabszolgaként tartják a hozzájuk képest apró termetű embereket, a természetet járva vadásszák őket. Az emberek (a filmben Omoknak hívják őket, utalva a francia hommes=emberek kifejezésre) a Traagokhoz viszonyítva alsóbbrendű teremtményeknek számítanak, leginkább háziállatoknak vagy kártevőknek feleltethetőek meg, emellett nem is tekintenek rájuk érző lényként. Hamarosan kiderül azonban, hogy az emberek sokkal intelligensebbek, mint azt a Traagok feltételezték és ha nem veszik komolyan őket, óriási fenyegetést jelenthetnek rájuk nézve.

A film narrátora a még csecsemőként elkobzott Om, aki „gazdája” által a Terr (azaz terre, francia kifejezés a „földi” élőlényre) becenevet kapta. A cselekmény során megpróbál eltartói otthonában kutakodni, hogy belülről információt szolgáltathasson az ember alkotta bujdosó kolóniák számára, segítve ezzel azt is, hogy az emberek az Ygamot elhagyva új otthont találhassanak. Mindeközben a Traagok egyre komolyabb erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a maradék emberi létformát kiirtsák vagy fogságba ejtsék. A történet végül egy heroikus lázadással záródik, amelyben az emberek sikeresen megdöntik a Traagok hatalmát, kiharcolva ezzel egy szimbiotikus kapcsolatot az infraszemű lényekkel.

Vizualitásban a film a mai napig megállja a helyét; a kézzel rajzolt formák és az idegen alakok egy semmihez sem hasonlítható látványvilágot alkotnak. Ez a fajta megvalósítás mára teljesen kiveszett a filmiparból, ezért a film kellemes időket idéz vissza minden megtekintésnél. A minimális párbeszéddel a képekre hárul a történetmesélés feladata, amelytől a mű roppant erőteljes, szürreális és felkavaró lesz. Külön erénye a műnek a képi világhoz társított zene, amely szintén egy furcsa, álomszerű atmoszférát teremt (egyes kritikák szerint a zene  szerhasználat közeli elmeállapotot idéz meg).

Tulajdonképpen akármelyik pillanatban le lehetne állítani a filmet és a megjelenő képek mindig rétegelt üzenetet közvetítenének. A Traagok bánásmódja a kicsiny emberi teremtményekkel bizarr tükröt tart az ember alsóbbrendű lényekkel, vagy más embercsoportokkal szembeni magaviselete elé.

Stefan Wul az elnyomó hatalom és a rabszolgasorba kényszerített népek közötti feszültséget festette le művében, ez pedig a filmen is szembetűnő. Néhány néző és kritikus az állatbántalmazásról és a szlovák megszállásról kommentárt vélt felfedezni a filmben, ám az alkotók közül ezeket senki sem erősítette meg.

Megtiszteltetés, hogy egy ilyen különleges alkotás napvilágot láthatott, továbbá az is, hogy a filmhez különböző streaming felületeken (Mubi, Youtube) könnyen hozzá lehet férni. Aki nyitott a szürreális, „pszichedelikus” alkotásokra, feltétlenül adjon neki esélyt, mert biztosan feledhetetlen élményben lesz része, egyúttal számos aktualitással és mély üzenettel bír, amely gazdagíthatja a kíváncsi nézőket. A filmnek készült angol nyelvű szinkronja, ám a francia nyelvet ismerők számára is külön élvezetet nyújthat a film, még úgy is, hogy inkább a képek és nem a dialógusok mesélnek nekünk.


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS


                        

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Éry Márton

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.