Különleges vagy! – SNI-s hallgatók lehetőségei az ÁJK-n

Az egyetem keretein belül sokszor átlagos hallgatóként is szinte rémálom navigálni, ugyanis a HKR rendelkezései egy elsőéves számára gyakran értelmezhetetlennek és túl bonyolultnak tűnhetnek. Alábbi cikk keretében a speciális neveltetési igényű hallgatók tájékozódását szeretnénk megkönnyíteni.

Saját tanulmányaink közepette számos esetben megfeledkezünk hallgatótársainkról, akik annak ellenére, hogy hátrányos helyzetűek – legyen ez bármilyen testi vagy szellemi nehézség – egy nagyon nívós egyetem egyik, ha nem a legjobb Karának tanulói. Az egyetem próbál számukra segítséget nyújtani, noha már a tájékoztatás terén is gondot jelenthet a szabályzatok átláthatatlansága és tömörsége.

A HKR XIII. fejezetében lehet részletesebb szabályozást olvasni a speciális szükségletű hallgatókat megillető kedvezményekről és támogatásokról, jelen cikk csupán ennek egy kivonata.

Egyik legfontosabb része a 208. §, mely kimondja, hogy „A tartós orvosi kezelésre szoruló hallgató kérésére a betegségéből adódó, a tanulást befolyásoló speciális szükségletek fennállása esetén a speciális bizottság véleménye alapján a speciális szükségletű hallgatóknak az egyetem által biztosítható kedvezmények közül bármelyikben részesíthető.” Ez a hosszú mondat további kontextus nélkül nem mond sokat, mivel a speciális bizottság definiálására a szabályzat csak később tér ki. Amennyiben a középfokú tanulmányok során is fennálló hátrányos helyzetről van szó, akkor a hallgató a „megyei (fővárosi) pedagógiai szakszolgálati intézmények és azok megyei vagy országos szakértői bizottságként eljáró tagintézményei által kibocsátott szakértői véleménnyel” igazolhatja státuszát. Azonban, ha a diagnózis csak később kerül felállításra – ami figyelemzavart, vagy más, a tanulmányokban hátráltató tényezőt takar –, akkor eltérő képet fest az eljárás, mivel ebben az esetben a hátrányos helyzet „az ELTE Gyakorló Országos Pedagógiai Szakszolgálat által kibocsátott szakértői véleménnyel igazolható”. A hallgató csak az Elektronikus Tanulmányi Rendszerbe (Neptun) való rögzítést követően veheti igénybe a támogatásokat, amik egyébként megilletik őt – ezt a HKR 209. § (1) bekezdése mondja ki.

A sikeres rögzítést követően a hallgató a hátrányos helyzettel kapcsolatos támogatásokban részesülhet. A HKR egy olyan általános alapelvet állapít meg, amely szerint „A fogyatékossággal élő hallgató kérelmére a felsőoktatási intézménynek a tanterv előírásaitól részben vagy egészében eltérő követelményeket kell megállapítania, illetve – figyelemmel az Nftv. 49. § (8) bekezdésére – azok teljesítésétől el kell tekintenie a (2)–(7) bekezdésben foglalt kedvezmények közül legalább egy, szükség szerint több kedvezmény biztosításával, ha a fogyatékosságot igazoló szakvélemény megállapításai alapján kedvezmény, illetve mentesség biztosítható a hallgató számára.” Külön minősíti és rendszerbe foglalja a HKR ezen támogatások típusait.  A leggyakoribb ezek közül a mozgáskorlátozottakat érintő olyan rendelkezés, mely szerint az írásbeli és a szóbeli vizsga egymással helyettesíthető, vagy az írásbeli feladatok elvégzéséhez szükséges berendezések, tárgyak használata engedélyezhető. A siket és nagyothalló diákoknak lehetőséget biztosít a HKR arra, hogy a szóban elhangzott anyagot írásban megismerhessék.

A különböző támogatásokat hosszasan lehetne sorolni, a lényeg azonban az, hogy amennyiben bármilyen olyan tanulási nehézséggel kell megküzdened, amelynek oka valamilyen testi vagy pszichés rendellenességből fakad, akkor nyugodtan érvényesítsd az érdekeidet. Ne tedd az egyetemet nehezebbé magadnak!

Képek forrása: 1; 2


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS


A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Kovács Máté

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.