„Számunkra az a fontos és ezt is hirdetjük, hogy ha elmegyünk bulizni, akkor mindig annyian térjünk haza, amennyien elindultunk szórakozni”- Interjú Lajer Bettinával a Tudatos Ifjúságért Program (TIP) program koordinátorával és Pethő Kingával, a TIP kommunikációs koordinátorával

„Annyian térjenek haza, amennyien elindultak szórakozni!” – hangzik a #senkitnehagyjhátra kezdeményezés tételmondata. A kampány a fiatalok tudatos(abb) szórakozását kívánja előmozdítani. A #senkitnehagyjhátra koncepcióról kérdeztem Lajer Bettinát, a Tudatos Ifjúságért Program (TIP) program koordinátorát és Pethő Kingát, a TIP kommunikációs koordinátorát.

Jurátus: A Tudatos Ifjúságért Program (TIP), a Szolnok Városi Diáktanács (VDT) és a #senkitnehagyjhátra kifejezés az, amelyek kötődnek a tudatos szórakozásra buzdító kampány kezdeményezéséhez. Hogyan kapcsolódnak össze?

Lajer Bettina: 2020 márciusában megszületett elképzelésünk, hogy a Tudatos Ifjúságért Alapítvány támogatásával megalapítsuk a Tudatos Ifjúságért Programot. A TIP legfontosabb célkitűzése, hogy a fiatalok aktív állampolgárságát, valamint demokráciára való nevelését elősegítsük. Céljaink elérése mentén kampányokat és különféle programokat szervezünk, annak érdekében, hogy a fiatal korosztályhoz közelebb hozzunk bizonyos közéleti kérdéseket. Az előző országgyűlési választásokat megelőzően, útjára indítottuk a fiatalok tudatos szavazását elősegítő kampányunkat a #szavazztudatosan kampányt. Közéleti témák mellett igyekszünk más társadalmi kérdésekben is megszólítani a fiatalokat, így jött létre a  #senkitnehagyjhátra kampányunk  is.

Pethő Kinga: Én eredetileg szolnoki vagyok, Szolnokon is tanultam, és így kapcsolódik hozzánk a Szolnok Városi Diáktanács (VDT). Szolnokon még a gimnazista éveim alatt történt az a tragédia, amikor egy szolnoki fiú elment bulizni, majd őt ott hátrahagyták. Ez a szomorú eset adta az alapját a #senkitnehagyjhátra kampánynak, amelyet a VDT indított el.

J: A tudatos életvitel meghatározó szereppel bír akármilyen tevékenység során. Ez alól a szórakozás sem lehet kivétel. Mesélnétek arról, miképp született meg a kampány és a témájának az elképzelése?

Pethő Kinga: A szolnoki fiú tragédiáján nyugvó kampányra először a VDT, karszalagokkal hívta fel a figyelmet. Én végig figyelemmel kísértem a VDT programját, majd ennek köszönhetően jutott az eszembe, hogy milyen jó lenne, ha a TIP együttműködne a VDT-vel, amely partnerkapcsolat révén akár országos szintűre emelhetnénk az elképzelést. Így kaptunk karszalagokat, kitűzőket, tavaly kitelepültünk fesztiválokra is. Ebben az évben pedig egyre szélesebb körben szeretnénk tudatosítani a kampányt. Emiatt jártunk Szolnokon, ahol készítettünk kampányvideókat, többek között a VDT-vel is.

J: Az érintett fiatalok köre mely korosztályt szólítja meg?

Lajer Bettina: A TIP célcsoportja a 16- 25 év közötti fiatalok, és  kampányainkkal is jellemzően ezt a korosztályt célozzuk, valamint szólítjuk meg, hiszen ebben a korban leselkedik a legtöbb veszély a fiatalokra, és nem mindenki érkezhet stabil és figyelmes családi környezetből, ahol elmondják és felhívják a figyelmet a különféle veszélyekre, mint például: mi történhet akkor, ha nem biztonságosan szórakozunk.

J: Mi a kampány célja és mit szeretne üzenni a fiatalságnak?

Lajer Bettina: Kampányunk elsődleges célja, hogy a fiatalok tudatos szórakozását elősegítsük, és felhívjuk a figyelmüket arra, hogy senkit ne hagyjanak hátra, annyian térjenek haza, amennyien elindultak otthonról.

A másik célunk pedig a mérsékelt és tudatos alkoholfogyasztás eszméjének megismertetése a fiatalokkal.

J: 2022-ben a fesztiválok (EFOTT, Szegedi Ifjúsági Napok) kaptak nagyobb hangsúlyt, idén mi áll a kampány fókuszában?

Lajer Bettina: Igen, voltunk tavaly az EFOTT-on és a SZIN-en, idén pedig próbáltuk ezt az irányvonalat továbbvinni. Így jártunk ebben az évben az EFOTT-on és a SZIN-en ismét, valamint kint voltunk végig a Sziget fesztiválon.

Pethő Kinga: A fesztiválokon is készültek kampányvideók, továbbá sikerült nagyobb nevekkel is együtt dolgoznunk, mint például Molnár Áron színész ( Toxikoma c. film főszereplője). A Szigeten fesztiválozókat is meg tudtuk szólítani a tudatos szórakozás témakörében, ezzel még érdekesebbé, valamint nemzetközivé téve a kampányunka.

J: Hogyan zajlik a kampány folyamata és most hol tartotok épp?

Pethő Kinga: A 2023-as év további terveiről holnap (szerk.: szeptember 7-én lezajlott) lesz az évtervező megbeszélésünk, ahol levonjuk majd a tanulságokat és, ezek alapján határozzuk meg a kampányt további céljait.

J: Milyen módszerekkel kívánjátok elérni a fiatalok tudatosabb szórakozását?

Lajer Bettina: Próbáltuk a fesztiválokon a fiatalok figyelmét a tudatos szórakozásra felhívni minél több, aktivitást igénylő tevékenységgel, például volt „never have I ever” játékunk („Én még soha” játék) vagy tippek arra, hogyan lehet tudatosan szórakozni. Karszalagot is osztottunk, emellett pedig volt tudatosszórakozás-kutatásunk is, amely azt vizsgálta, hogy milyenek a fiatalok szórakozási szokásai.

Továbbá a TIP szakmai rendezvényein tagjaink, és a fiatalok nem fogyasztanak alkoholt , ezzel is igyekszünk arra edukálni a fiatalokat, hogy alkohol nélkül is lehet jól szórakozni.

Így: mi bátran hangoztatjuk, hogy nem inni menő!

Pethő Kinga: A karszalaggal, amely a kampány tételmondát hirdeti, a kampányvideókkal és a socialmedia-felületeinken megtalálható tippekkel, gyakorlatokkal, amelyek a tudatos szórakozást támogatják. Nálunk egyébként a szervezeten belül a #senkitnehagyjhátra kifejezés beleivódott a közösségbe a legutóbbi bográcsozásunkon is téma volt a #senkitnehagyjhátra.

Ezen felül tervben van egy mintaóra összeállítása is, mert az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy az iskolákban az oktatási rendszer elzárkózik a tudatos szórakozásra neveléstől, mondván ez szülői feladat, ám ahogyan az interjú elején is említettük, nem mindenki érkezik olyan családi háttérből, hogy erre megfelelő segítséget kaphasson otthon.

Így Mi a mintaórával szeretnénk megmutatni a fiataloknak, hogy hogyan tudják a határaikat időben észlelni, betartani. Halljanak arról, hogy milyen következményei lehetnek, ha óvatlanul szórakoznak; mi a függőség, hogyan alakulhat ki észrevétlenül; mi tekinthető alkoholizmusnak; kik tudják a gyermekben az alkohol utáni vágyat felébreszteni, amely már szenvedélybetegségnek nevezhető.

J: Volt-e már esetleg olyan áttörés vagy elismerés a buzdításnak köszönhetően, amely nagy hatást gyakorolt a fiatalok egy csoportjára?

Lajer Bettina: Azt gondoljuk, hogy kampányunk sok fiatalhoz elért, és megszólította őket, így határozottan pozitív hatást gyakorolt a fiatalokra.

Pethő Kinga: Az eléréseink is magasak, amelyekből arra lehet következtetni, hogy ismernek minket, figyelik a megmozdulásainkat, és ezek is képesek hatást gyakorolni a fiatalokra.

J: Mit reméltek a kampánytól? Milyen eredménynek örülnétek?

Lajer Bettina: Nagyon örülünk, hogy idén részt vehettünk a TIP-pel és a kampányunkkal az ELTE-ÁJK Orientációs Napok keretében megszervezett Society – Fair-en. Emellett szeretnénk minél több gólyatáborba eljutni a jövőben, ezzel is népszerűsítve a kampányunkat. Törekszünk a jövőben együttműködések kialakítására is, így szeretnénk együttműködni majd  Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával.

Pethő Kinga: Az én személyes vágyam az, hogy egy idő után ne mi kérjük meg, hogy mehetnénk-e terjeszteni a kezdeményezést, hanem, hogy minket keressenek és kérjenek fel erre.

J: A TIP és a VDT a kampány révén egyfajta partnerkapcsolatban áll egymással. Terveztek a jövőben is, más projektben is együttműködni?

Lajer Bettina: A jövőben terveink között szerepel egy kifejezetten iskolai, valamint városi diákönkormányzatok fejlesztésére szóló online tananyag fejlesztés, így a kampány mellett, ilyen téren is szeretnénk együttműködni a VDT-vel.

Pethő Kinga: Én a VDT DÖK-ben elnök is voltam, diákbált is szerveztünk, ahol nem lehetett alkoholt fogyasztani, és van egy olyan vízióm, hogy a TIP-el közösen ezt a bált ismét megrendezzük, továbbra is hirdetve, hogy alkohol nélkül is lehet jól szórakozni.

J: Mi lenne az, amit kiragadnál a kampányból, hogy a fiatalok mindenképpen felkeressék ezt a kezdeményezést?

Lajer Bettina: Senkit ne hagyjanak hátra!

Pethő Kinga: Mindenkinek egy belső motivációja legyen a kampány tartalma és felismerje annak a jelentőségét!

Köszönöm szépen az interjút és a megindító, intenzív beszélgetést Lajer Bettinának és Pethő Kingának!

A képek és a videók a Tudatos Ifjúságért Program szerzői jogi védelme alatt állnak.


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS


A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Habulin Hanna Katinka

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.