Vonattal Európában

Sokak utazásszervezési szokásainak elengedhetetlen eleme a környezetbarát alternatívák keresése annak érdekében, hogy a lehető legkarbonsemlegesebben jussanak el A-ból B-be. Milyen más előnyei vannak még a vonattal történő utazásnak? Mennyire egyszerű? Mai cikkünkben leginkább ezekre a kérdésekre fogunk választ adni.

Miért éri meg vonattal utazni?

A tömegközlekedés ezen alternatívájának választása kifejezetten sok „pro” tényezővel bír. Egyrészt, környezetvédelmi szempontból sokkal jobb megoldás, mint például a repülés, hiszen csökkenteni tudjuk az ökológiai lábnyomunkat. Az olcsó fapados légitársaságok által kínált kedvező árak gyakran nagyon csalogatók, ám ez korántsem jelenti azt, hogy az utazási költség végösszege olcsóbb lesz, mint egy vonattal történű utazás esetében. Miért? Sokszor a fapados repülőterekről történő bejutás a városba drága, és rendkívül sokáig is tart, így vannak olyan esetek, amikor igenis megéri lemondani a légiközlekedésről. Nem beszélve arról, hogy a repülő indulása előtt két órával már érdemes megérkezni a reptérre, hogy minden gördülékenyen menjen, vonatozás esetében „nem dobtuk ki az a két órát az életünkből”.

Ugyanakkor az is említésre méltó, hogy sok esetben a vasútvonalak olyan helyeken haladnak át, amelyeket lehetőségünk sem lenne máshonnan látni, ezért az adott ország apróbb kincseit, akár az ország „valós” oldalát is jobban megismerhetjük egy vonatút során. A természeti csodáktól kezdve, kisebb tanyákon át, elhagyatott épületekig mindenre rápillanthat az ember, amit alapvetően egy nagyváros pompájában nem feltétlenül tapasztalhat meg. Ezek a helyek a social mediaban nem köszönnek vissza, nem találkozunk velük gyakran, így akik igazán mélyen szeretnének megismerni egy országot, egy kultúrát, egy vonatút mindenképpen segíthet.

Miért érdemes még a vonatot választani? Mi olyan jó benne? Gondoljunk csak egy nyári napra, amikor a barátainkkal felkerekedünk, hogy meginduljunk egy párnapos balatoni kiruccanásra. Akármennyire is jó a kedvenc rapperünk legújabb slágerét énekelni az autóban, korántsem olyan kényelmes, mint egy vonatút. Utóbbiban bármikor fel lehet állni, sétálni egyet, a büfékocsiban elfogyasztani valamit. Ezt egy autóban nem feltétlenül tehetjük meg, főleg akkor nem, ha hatalmas dugóba keveredünk, vagy előttünk egy baleset lassítja a forgalmat.

Külföldi vizekre evezve érdemes megjegyezni, hogy míg repülés esetén valamelyest korlátozottak a lehetőségeink a csomagok méretét, illetve mennyiségét illetően, vonatozásnál ez sem okoz problémát. Említésre méltó még, hogy sokszor a központi állomás a nagyobb európai városok belvárosában található, így a vonatról leszállva már rögtön bele is kezdhetünk a látnivalók felfedezésébe vagy megebédelhetünk egy helyi étteremben.

Néhány országban, mint például Belgiumban vagy Olaszországban pénztárcabarátok a vonatjegyek, néhány euróért már nagyobb távolságokat is meg lehet tenni.

Utóbbi azonban nem a pontosságáról híres, de még az olasz vonatoknál is többet késnek a német vonatok. Az ember nem gondolná, hogy a precizitásukról híres németeknél előfordulhat a késés, de nagyon gyakoriak a 10-15 perces csúszások, és ebben az esetben még szerencsés is az ember. A Deutsche Bahn a német megfelelője a MÁV-nak, azzal a különbséggel, hogy ezek a vonatok már jóval modernebbek, sok esetben emeletesek is, illetve gyors, jól működő wifivel, és konnektorokkal rendelkeznek. Ugyanakkor sajnos számolni kell a késésekkel, így érdemes az utazásunkat előre megtervezni, és időben vonatjegyeket vásárolni, mert a magyar árakkal ellentétben Németországban ezek folyamatosan drágulnak, így a jegy, ami két hete még 15 euró volt, ma már 80 is lehet.

Az említett Belgium esetében az egy útra szóló jegyek mindössze 6 euróba kerülnek, ami kifejezetten jó árnak mondható Nyugat-Európában. Teljesen mindegy, hogy mikor veszünk jegyet, hiszen a németekkel szemben, itt nem változnak az árak. Az, hogy milyen vonatot fogunk ki, a szerencsén is múlik, találkozhatunk modernebb és régebbi kocsikkal egyaránt.

Körutazás a kontinensen

Az Interrailnek hála sok fiatalnak megadatik, hogy kedvező áron, vagy akár pályázás után ingyen meglátogathassa Európa különböző városait. Az Interrail különböző időintervallumra állít ki egy bérletet, amelyet szinte minden európai vonatra fel lehet használni. Összesen 33 európai országba juthatunk el, így van néhány kivétel, ami nem elérhető, de a sokak által kedvelt úticélok szinte mindegyike meglátogatható vonattal, legyen szó Rómáról, Párizsról vagy Berlinről. A hivatalos oldalukon több útitervet is átböngészhetünk, ha szükségünk van egy kis inspirációra az utazástervezéshez. Meglátogathatjuk Dél-Európát, felfedezhetjük a nyugat csodáit vagy Skandinávia kincseit. Bárhova mehetünk és bármilyen vonatra felszállhatunk, így, ha valaki spontán, és van egy bérlete, oda megy, ahova szeretne, nincsenek határok.

Ha valaki csak egy-két napra szakadna ki a hétköznapok szürkeségéből, akkor Budapestről nagyon könnyen elérhető Bécs, Pozsony vagy Prága, de akár délnek is vehetjük az irányt, és meglátogathatjuk a horvát fővárost, Zágrábot is. Prága kivételével mindegyik említett helyszín belefér akár egy egynapos utazásba, így egy korareggeli és egy késő esti vonattal a lehető legtöbbet ki lehet hozni a szabadidőnkből.

A mai világban utazni már nem olyan nehéz, ahogy a példa mutatja néhány helyen szükséges előre tervezni, de a spontaneitás kedvelőinek az Interrail tökéletes választás lehet. Szinte bárhova eljuthatunk Budapestről, ha szeretnénk egy kicsit kikapcsolódni, miközben törekszünk egy fenntarthatóbb életmódra.

Reméljük, hogy mai cikkünk kedvet hozott a vonattal történő utazáshoz!


JURÁTUS HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS


                     

A szerzőről Összes bejegyzés megtekintése Szerző weboldala

Katona Antónia

Vélemény, hozzászólás?

Hozzászólás írásához, kérjük jelentkezz be.